MISTR ECKEHART

Johannes Eckehart se narodil v roce 1260 ve vesnici Hochheim nedaleko Erfurtu v Durynsku a v patnácti letech vstoupil do dominikánského řádu. Vystudoval Pařížskou univerzitu a od roku 1310 vedl dominikánskou katedru teologie v Paříži. Tutéž katedru vedl ze stejného (dominikánského) řádu o 58 let dříve Tomáš Akvinský. Mistr Eckehart si během svého života velkou úctu a respekt a stal se i vysokým církevním hodnostářem. Měl na starost přes sto klášterů, a to i klášterů na českém území. Několik let (od roku 1307) pobýval a působil v Praze, kde dominikánský řád vybudoval svůj klášter (později vypleněný husity), na jehož místě nyní stojí kostel sv. Salvátora a Klementinum.
Přestože byl Mistr Eckehart oblíbený a respektovaný, měl i své odpůrce a byl obviněn z kacířství. Z jeho spisů bylo vybráno několik desítek vět, které byly označeny za podezřelé. V Avignonu měl přednést svoji obhajovací řeč, ale než k tomu došlo, Mistr Eckehart zemřel. K obžalobě z hereze se vyjádřil takto: "Mohu se mýlit, ale nemohu být heretikem, protože to první má co do činění s myslí a to druhé s vůlí."
Učení Mistra Eckeharta je velice hluboké. Ačkoli se jedná o nauku křesťanskou, vydává se odvážně i za hranice křesťanství a má mnoho společného s východními přístupy, například s advaitou védántou nebo zenovým buddhismem.
Mystiku Mistra Eckeharta ocenil významný zenový učitel minulého století, D. T. Suzuki, který ve svém pojednání uvádí: "Samotné myšlení nebo logické uvažování nikdy nerozřeší hlubší náboženské problémy. Eckhartovy zkušenosti mají hluboké kořeny v podstatné a transcendující zkušenosti o Bohu jako o Bytí, ve kterém Bytí a Nebytí jsou totožné. On vidí v nejnepatrnější věci božského stvoření veškerou nádheru jeho JSOUCNA (či jeho JÁ JSEM). Buddhistické osvícení není nic jiného než tato zkušenost onoho Jest neboli TATHATÁ (tak jest), které v každém z nás lidí přebývá jako potencionální síla." Více viz https://unitaria.cz/brno/poutnik_pdf/Poutnik-2016-no4.pdf